Etiketter

, , ,

…medveten om att jag upprepar mig, men jag är alltså ett stort Italien freak. Inte bara när det gäller vin, utan även när det gäller mat och kultur. Och då jag älskar att laga mat, så blir det mao väldigt ofta mat av italienskt snitt (surprise!). Alla som älskar italiensk mat vet att rätterna oftast innehåller en rejäl skvätt vin av olika slag. En oslagbar smaksättare! Jag lagar ofta t.ex. olika soppor eller en krämig risotto, och båda kräver ett gott vin för att bli riktigt bra. Såg att Greger rekommenderade en Verdicchio, och så gör också jag denna gång! Här kommer helgens supertips – som passar ypperligt till matlagning men också är en extremt prisvärd törstsläckare!

Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico, Garofoli (nr 72902)

Land: Marche, Italien
Producent: Gioacchino Garofoli
Pris: 59 kr  (OBS! Beställningssortimentet)
 
Smak: Torr, frisk, fruktig, aningen ungdomlig smak med inslag av melon, gråpäron och citrus.
 
Passar: Väl kyld (8 grader) till fisk och skaldjur, ypperligt som matlagningsvin Det är inte ofta man hittar ett riktigt bra och gott vin i den här prisklassen, men detta är i mitt tycke ett FYND. Vinet har bl.a. belönats med betyget 4/5 i Allt om Mat
 
Betyg
